Основоположні принципи прав людини закріплені в Конвенції про захист прав людини та основних свобод, яка в 1997 році була ратифікована Україною.
Земля, як відомо зі статті 14 Конституції України є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави, а право власності на землю гарантується.
Саме задля забезпечення даних норм в Україні вже з 1991 року реалізовується земельна реформа, яка є складовою частиною економічної реформи та здійснюваної в Україні у зв’язку з переходом до ринкової економіки.
Завданням земельної реформи в Україні є перерозподіл земель з одночасною передачею їх у приватну та колективну власність, а також у користування підприємствам, установам і організаціям з метою створення умов для рівноправного розвитку різних форм господарювання на землі, формування багатоукладної економіки, раціонального використання та охорони земель.
З прийняттям 25.10.2001 Земельного кодексу України, який набув чинності з 1.01.2002, окреслилися напрями земельної політики держави, яка концентрується на розв’язанні проблем розвитку відносин власності на землю, формуванні цивілізованого ринку земель, розвитку іпотечного кредитування, посилення державного контролю за використанням та охороною земель тощо. Загалом, у розвиток Земельного кодексу України прийнято понад 50 законів, які регулюють земельні відносини. Крім того, прийнято цілий спектр підзаконних та відомчих нормативно-правових актів, спрямованих на регулювання, розвиток земельних відносин та завершення земельної реформи.
Водночас, продовжується формування нормативної бази, спрямованої, зокрема, на регламентацію ринкового обігу земель сільськогосподарського призначення.
Починаючи з 2010 року, основним програмним документом, що визначив низку стратегічно важливих напрямів розвитку земельних відносин та розробку відповідних проектів нормативних актів, є Програма економічних реформ на 2010-2014 роки «Заможне суспільство, конкурентоспроможна економіка, ефективна держава».
Зокрема, для вирішення питання удосконалення земельних відносин Програмою до завершення 2014 року передбачено здійснити:
– створення передумов для функціонування ринку землі, зокрема шляхом проведення інвентаризації земельних ресурсів, завершення видачі державних актів на право власності на землю, виділення меж земельних ділянок у натурі (на місцевості);
– удосконалення методичних підходів до грошової оцінки земель різних
категорій з метою визначення їх реальної ринкової вартості;
– створення електронного загальнодержавного кадастру землі й відповідної земельно-інформаційної бази даних;
– створення дієвої інфраструктури ринку землі;
– розробку механізмів регулювання ринку землі та ефективного обігу земель сільськогосподарського призначення;
– спрощення механізму виділення земельних ділянок
Також, в рамках земельної реформи спільно з Міжнародним банком реконструкції та розвитку було успішно реалізовано проект «Видача державних актів на право власності на землю в сільській місцевості та розвиток системи кадастру», завдяки чому громадяни держави безкоштовно отримали правовстановлюючі документи на свої земельні ділянки, а електронна система кадастру стала кроком уперед в управлінні земельними ресурсами в Україні. Держземагентство України автоматизувало процес реєстрації ділянки, присвоєння кадастрового номера та оформлення витягу з Державного земельного кадастру.
Побудова автоматизованої системи Державного земельного кадастру є основою завершення земельної реформи, позаяк саме Державний земельний кадастр зосереджує на собі всі магістральні завдання реформи, забезпечує прозорість земельних відносин та об’єктну основу гарантування прав громадян на землю.
Не менш важливим правом громадян є право встановлене Законом України «Про доступ до публічної інформації», яке успішно реалізовується в Головному управлінні Держземагентства в Івано-Франківській області та територіальних органів Держземагентства Eкраїни в районах та містах області. Зокрема інформаційні стенди цих установ є змістовно наповненими а кожен без виключення інформаційний запит обробляється вчасно.
Також, важливим фактом є створення та оприлюднення інформаційних та Технологічних карток про адміністративні послуги, які надаються Головним управлінням Держземагентства в Івано-Франківській області, оскільки завдяки ним кожен громадянин з метою реалізації своїх прав на землю може структурно ознайомитись із адміністративними послугами правом на які він може скористатися під будівництво.