Головне управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області наголошує на доцільності передбачення коштів в місцевих бюджетах на виконання робіт щодо встановлення (зміни) меж адміністративно-територіальних одиниць та поновлення нормативної грошової оцінки населених пунктів, при формуванні бюджету на 2021 рік.
Сьогодні, питання встановлення (зміни) меж адміністративно-територіальних одиниць та своєчасне поновлення нормативної грошової оцінки населених пунктів знаходяться під постійним контролем Уряду та Президента України, оскільки відіграють вагоме соціально-економічне значення, відносяться до першочергових у системі землевпорядкування, безпосередньо впливають на прибуткову частину місцевих бюджетів.
Розроблення і погодження проектів землеустрою щодо встановлення (зміни) меж адміністративно-територіальних одиниць забезпечує впорядкування і вирішення соціальних, економічних та правових питань в громадах. Також, чинним законодавством України передбачено, що відомості про встановлення (зміну) меж адміністративно-територіальних одиниць обов’язково вносяться до Державного земельного кадастру, що слугують інформаційною базою для розрахунку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, а окружна межа населеного пункту є основою для такого розрахунку.
Наразі, при наданні земельних ділянок у власність чи користування, при визначенні приналежності земельної ділянки до території в межах чи за межами населеного пункту, в основному, використовуються проєкти формування територій та встановлення меж сільських, селищних та міських рад, що були затверджені рішенням обласної ради в 1999 році. Однак в цій документації із землеустрою, відсутні каталоги координат поворотних точок меж населених пунктів, що унеможливлює формування електронного документа (обмінного файлу) та внесення відомостей до Державного земельного кадастру. Тому органам місцевого самоврядування варто забезпечити фінансування із місцевих бюджетів робіт по формуванню електронного документа (обмінного файла) до розроблених проектів формування територій сільських рад та встановлення меж населених пунктів або виготовлення проектів землеустрою щодо встановлення (зміни) меж адміністративно-територіальних утворень, що в свою чергу дозволить провести розрахунок та оновлення показників нормативної грошової оцінки населених пунктів.
Також слід зазначити, що Головне управління відповідно до покладених на нього завдань вносить пропозиції до органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування пропозиції щодо використання коштів які надходять в порядку відшкодування втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва. Та згідно Земельного кодексу України (частина 2, стаття 209) кошти, що надходять у порядку відшкодування втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, використовуються на освоєння земель для сільськогосподарських і лісогосподарських потреб, поліпшення відповідних угідь, охорону земель відповідно до розроблених програм та проектів землеустрою, а також на проведення інвентаризації земель та нормативної грошової оцінки. Використання цих коштів на інші цілі не допускається.
Беручи до уваги наведене, наголошуємо про необхідність цільового використання коштів що надходять у порядку відшкодування втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва та передбачення в бюджетах сільських, селищних, міських рад коштів на поновлення нормативної грошової оцінки земель населених пунктів на 2021 рік.