Законом України «Про внесення змін до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» та інших законодавчих актів України» (надалі – Закон) започатковано новий підхід до регулювання суспільних відносин у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, який передбачає створення єдиної системи державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, поєднуючи в собі інформацію про земельні ділянки та об’єкти, які на них знаходяться.
Порядок державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, передбачений даним законом, здійснюється з 1 січня 2013 року.
З 1 січня 2013 року функції державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, у тому числі на земельні ділянки, переходять до спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади з питань державної реєстрації прав – Міністерства юстиції та його територіальних управлінь юстиції.
Від імені міністерства юстиції ці функції виконуватимуть Державна реєстраційна служба України (далі – Укрдержреєстр) та її структурні підрозділи.
Державну реєстрацію речових прав будуть здійснювати державні реєстратори та нотаріуси як спеціальні суб’єкти, на яких покладаються функції державного реєстратора прав на нерухоме майно.
Державні реєстратори будуть здійснювати державну реєстрацію на новостворене, реконструйоване нерухоме майно, та те, яке не було зареєстроване до 1 січня 2013 року відповідно до чинного законодавства.
Слід зазначити, що Закон України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» спрямований на вдосконалення та спрощення процедури державної реєстрації земельних ділянок та речових прав на нерухоме майно, зокрема: передбачено можливість подання документів на державну реєстрацію прав як у паперовій, так і в електронній формі шляхом запровадження механізму їх подання державним кадастровим реєстраторам; наділення нотаріусів повноваженнями спеціального суб’єкта державного реєстратора прав на нерухоме майно, які виникають у результаті вчинення нотаріальних дій; можливість отримання витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно особами, які мають речові права на чуже нерухоме майно, а також інформації про наявність іпотеки та обтяжень речових прав на нерухоме майно; звільнення фізичних та юридичних осіб від сплати державного мита при проведенні державної реєстрації прав, які виникли та зареєстровані до проведення державної реєстрації прав у порядку, визначеному Законом України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».